Tussen zon en regen

ontstaat de regenboog

 

 De Regenboogkabouter

Sociaal-emotionele ontwikkeling in de kleutergroep

 

 

De spelen worden opgebouwd rondom de klassenkabouter. De kabouter of pop krijgt een eigen plekje in de klas. Hij wordt voorgesteld als een vriendje dat graag spelletjes verzint om met elkaar te gaan spelen.

Hij heeft de spelletjes op kleine kaartjes geschreven en bewaart deze in één van de vele zakjes op zijn kleding, in zijn mandje en soms verstopt hij een kaartje onder zijn voetjes.

De kinderen mogen op zoek gaan naar de verstopte kaartjes. Wat een verrassing als er inderdaad een kaartje gevonden wordt. Wat zou er op staan? Gelukkig is daar de leerkracht die de kinderen helpt. In het boekje staat het spel beschreven.

Met elkaar wordt het boekje en de juiste bladzijde gevonden. Wat zal het zijn? De spanning stijgt……, wat hebben we nodig? Hebben we alles in de klas om het spel te gaan doen? Hoera, met elkaar genieten van een spel waar je de ene keer, moed, handigheid, durf of een scherpe blik, voor nodig hebt. Een volgende keer mag je kiezen of verrast het spel je met een stralend lichtpuntje. Kom op, wij gaan samen spelen!

 

De Boekjes:

In een zestal boekjes staan rondom de regenboogthema’s staan de spelen beschreven. De materialen die nodig zijn, zijn meestal in de groep aanwezig.

Iedere categorie spelen heeft zijn eigen boekje:

  •                         Moedig zijn
  •                         Wij samen
  •                         Wikken en wegen
  •                         Lichtpuntjes zien
  •                         Kijken en denken
  •                         Hier sta ik